Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
Account aanmakenScenario | Rodolphe |
Tekeningen | Georges Van Linthout |
Inkleuring | |
Formaat B | 22 x 29 cm |
Pagina's | 56 |
ISBN Hardcover | 9789463065627 |
ISBN Softcover | 9789463065634 |
VS, jaren ‘50-’60. Actrice Carol Lorraine, de vrouw van de beroemde filmproducent Claude Goddard, komt om bij een ongeluk in haar gloednieuwe CADILLAC ELDORADO.
Wie heeft er voordeel bij de misdaad (sorry: het ongeluk!)? Zonder twijfel de echtgenoot, want die heeft heel toevallig een paar dagen daarvoor een levensverzekering afgesloten op naam van zijn vrouw, waarvan hij de gelukkige begunstigde is! Het bedrag van de premie? 150.000 dollar! Geld dat precies op het goede moment komt, want Goddard balanceert op het randje van een faillissement...
Brian Bones, die niet van gisteren is, heeft de oplichterij meteen door en doet zijn uiterste best om de schofterige moordenaar te ontmaskeren! Enige probleem: de echtgenoot was degene die reed tijdens het ongeluk. Kun je een dodelijk ongeval in scène zetten, terwijl je zelf achter het stuur van je auto zit?
Ieder deel is een compleet verhaal, geschreven door Rodolphe (Centaurus).
De reeks draait om een misdrijf waarin Amerikaanse auto’s uit de jaren ’50-’60 worden betrokken. In debuutalbum ‘Roadmaster’ was het de Buick Roadmaster ’52 die fungeerde als crime scene. Dit keer is die eer weggelegd voor de Cadillac Eldorado.
Het slachtoffer is actrice Carol Lorraine, die samen met haar man een auto-ongeluk heeft gehad onderweg naar God weet waar. Haar man, filmproducent Claude Goddard, was daarentegen quasi ongedeerd. Brian Bones vermoedt meteen dat er kwaad opzet in het spel is, vooral omdat de levensverzekering van Carol maar liefst 150.000 dollar waard is voor de erfgenamen. Een verhaal vol actie dus.
Door Brians karikaturale sidekick Joe Norton komt het verhaal toch luchtig over. Zo doet het duo denken aan Chesterfield en Blutch, een combinatie die bij ‘De Blauwbloezen’ ook voor het humoristische aspect van de reeks zorgt. Het scenario van Rodolphe zit uitstekend in elkaar, leest vlot en mijdt ellenlange teksten waarin eigenlijk niks gezegd wordt – weg met het oeverloos geleuter! Dat verbaast ons niks, want hij heeft ervaring zat in het verhalen schrijven. Denk maar aan ‘Amazonia’, ‘Centaurus’ en nog zo veel meer.
Grafisch zit het tweede ‘Brian Bones’-verhaal ook snor, met enkele piekfijne auto’s, kleurrijke decors en personages in een stijl die ons een beetje doet denken aan ‘Guus Slim’ en ‘Natasja’. Logisch, want tekenaar Georges Van Linthout op zijn beurt werkte mee aan ‘Natasja’, ‘Rooie Oortjes’ en het one-shot ‘Aan de waterkant’, waar Rodolphe het verhaal voor schreef.
En het extra dossiertje na het verhaal met een interview en schetsen? Het verrast ons weinig, want dezer dagen is een extra dossiertje niet meer de uitzondering op de regel, maar we nemen het er nog steeds al te graag bij.
Brian Bones 2 – Eldorado is een spannend avontuur, waarbij de mix tussen tekenstijlen behoorlijk opvalt. Sommige elementen zijn heel realistisch getekend (waaronder de voertuigen), terwijl de personages in het verhaal juist wisselend zijn getekend van best realistisch tot ronduit karikaturaal. Daar moet je van houden, zelf vind ik het niet heel erg storend. Het verhaal en de insteek van het verhaal zijn origineel en onderhoudend, het is een tamelijk verrassende verhaaltwist die het plot overeind houdt.
https://www.coolesuggesties.nl/detectives-lefranc-brian-bones-abstraight/
Brian Bones moet met zijn botte, net iets te joviale collega Norton van de levensverzekering (die kort voor de dood van de vrouw door de echtgenoot is afgesloten) uitzoeken of hier sprake is van een noodlottig ongeval of opzet. Nu is de vrouw een actrice en haar man, die achter het stuur zat en die er zonder een schrammetje uitkwam, een filmproducent die op het randje van failliet balanceert, dus de vraag is niet of er vuil spel gespeeld wordt, maar hoe Bones er achter komt hoe de vork in de steel zit.
De strip is getekend in de stijl van de strips uit de jaren vijftig en zestig, waarbij de auto’s met net iets meer schwung werden getekend dan de mensen. Het verhaal is een spannend, pretentieloos detective-verhaal dat goed in elkaar zit. Voor liefhebbers van oude auto’s en van een goed verhaal dus.
https://www.moorsmagazine.com/cartoons/strips/eldorado-brian-bones-privedetective/
De reeks draait om een misdrijf waarin Amerikaanse auto’s uit de jaren ’50-’60 worden betrokken. In debuutalbum ‘Roadmaster’ was het de Buick Roadmaster ’52 die fungeerde als crime scene. Dit keer is die eer weggelegd voor de Cadillac Eldorado.
Het slachtoffer is actrice Carol Lorraine, die samen met haar man een auto-ongeluk heeft gehad onderweg naar God weet waar. Haar man, filmproducent Claude Goddard, was daarentegen quasi ongedeerd. Brian Bones vermoedt meteen dat er kwaad opzet in het spel is, vooral omdat de levensverzekering van Carol maar liefst 150.000 dollar waard is voor de erfgenamen. Een verhaal vol actie dus.
Door Brians karikaturale sidekick Joe Norton komt het verhaal toch luchtig over. Zo doet het duo denken aan Chesterfield en Blutch, een combinatie die bij ‘De Blauwbloezen’ ook voor het humoristische aspect van de reeks zorgt. Het scenario van Rodolphe zit uitstekend in elkaar, leest vlot en mijdt ellenlange teksten waarin eigenlijk niks gezegd wordt – weg met het oeverloos geleuter! Dat verbaast ons niks, want hij heeft ervaring zat in het verhalen schrijven. Denk maar aan ‘Amazonia’, ‘Centaurus’ en nog zo veel meer.
Grafisch zit het tweede ‘Brian Bones’-verhaal ook snor, met enkele piekfijne auto’s, kleurrijke decors en personages in een stijl die ons een beetje doet denken aan ‘Guus Slim’ en ‘Natasja’. Logisch, want tekenaar Georges Van Linthout op zijn beurt werkte mee aan ‘Natasja’, ‘Rooie Oortjes’ en het one-shot ‘Aan de waterkant’, waar Rodolphe het verhaal voor schreef.
En het extra dossiertje na het verhaal met een interview en schetsen? Het verrast ons weinig, want dezer dagen is een extra dossiertje niet meer de uitzondering op de regel, maar we nemen het er nog steeds al te graag bij. (Rex Ensent)
https://www.cuttingedge.be/boeken-strips/strips/3168/misdaad-in-klassieke-patserbakken/
De tekeningen steken degelijk in elkaar, recht toe recht aan maar weinig franje. Aardig verhaal in een aansprekende setting. Het einde komt behoorlijk uit de lucht vallen en dat is jammer.
https://www.striptip.nl/strip-speeddates/de-strip-speeddates-van-november/
Je beoordeling toevoegen
Beoordeel Brian Bones 02: Eldorado