Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
Account aanmakenScenario | Dominique Grange |
Tekeningen | Tardi |
Inkleuring | Tardi |
Formaat A | 23 x 31 cm |
Pagina's | 176 |
ISBN Hardcover | 9789463069120 |
De jonge zangeres Elise trekt in 1958 van Lyon naar Parijs om daar haar geluk te beproeven. Na de protestbeweging van mei ‘68 verlaat ze de showbizz. Terugkeer naar het oude leven is voor haar ondenkbaar. Zij voegt zich bij het verzet om te strijden tegen uitbuiting, sociaal onrecht en racisme. Haar bijzondere traject voert ons van de Algerijnse oorlog naar het begin van de jaren zeventig.
Tardi en Dominique Grange leveren een intense en bevlogen graphic novel af, die sterker dan ooit weerklank vindt in een Frankrijk dat nog altijd wordt verscheurd door ongelijkheid en onrecht.
In veel van zijn andere boeken verwerkte Tardi sociale ongelijkheid als thema, Het levensverhaal van zijn vrouw heeft voldoende elementen voor een goed verhaal waarin hij ook dat sociale aspect terug kan laten komen. Toch valt Elise en de nieuwe partizanen een beetje tegen. Dat ligt niet aan Tardi. De openingspagina's van Elise en de nieuwe partizanen schetsen een beeld van Frankrijk einde jaren vijftig, begin jaren zestig, een periode van grote sociale ongelijkheid en racisme. Frankrijk was in oorlog met Algerije en Algerijnse arbeiders in Frankrijk leefden in erbarmelijke omstandigheden. Protest hiertegen werd met geweld de kop ingedrukt. In oktober 1961 loopt een demonstratie in Parijs volledig uit de hand met bijna 200 doden, meer dam 100 vermisten en ruim 13.000 arrestaties. Het is het Parijs waar Elise op 18-jarige leeftijd gaat studeren. Dan verspringt de tijd naar 1971, in het appartement waar Elise met andere revolutionairen verblijft raakt ze ernstig gewond als een molotovcocktail explodeert. Op dat moment heeft zij al besloten om met haar vriend en enkele anderen het linkse verzet tegen de sociale misstanden die zij zien illegaal en met geweld voort te zetten. Dat maakt het onmogelijk om met haar naar een ziekenhuis te gaan, maar een bevriende arts is bereid om haar te verplegen en ze vindt onderdak bij mensen die sympathiek staan tegenover haar idealen. In het ziekbed blikt ze terug op haar leven vanaf pakweg 1958. Na het ongeval en het uiteenvallen van allerlei extreemlinkse bewegingen komt Elise in een vacuüm terecht. Haar vriend Simon raakt aan de heroïne en Elise voorziet in haar onderhoud met allerlei baantjes. In 1977 maakt ze kennis met haar toekomstige man de lancering van een nieuw striptijdschrift waar ze beiden aan mee werken. Het is niet al te moeilijk om hier Jacques Tardi zelf in te herkennen. Het is ook overduidelijk dat Dominique Grange de hoofdpersoon van dit verhaal op zichzelf baseerde en op zijn minst grote delen ervan autobiografisch zijn, maar in het nawoord van deze uitgave noemt ze Elise en de nieuwe partizanen "niet autobiografisch en het is ook geen fictie". In dat zelfde nawoord schrijft ze dat het ook niet haar bedoeling geweest is om de geschiedenis van de maoïstische arbeidersbeweging in Frankrijk te schrijven. En dat is precies waar de schoen wringt. Het boek staat op sommige pagina's bol van de feiten, de ene na de andere afkorting komt voorbij en allerlei opstanden en acties worden even genoemd. Dat heeft toch iets van een geschiedenisboek weg. Die molotovcocktail maakte ze niet voor niets. Een ander punt is dat het verhaal zonder goede reden steeds in de tijd verspringt. Maar waar is Elise. Wie is ze? En wat drijft haar steeds verder naar links en uiteindelijk tot geweld? De ontwikkeling van Elises karakter en haar drijfveren komt ook niet echt uit de verf. Beter was het geweest als Grange een duidelijke keuze had gemaakt voor het verhaal van Elise en iets minder feiten (die voor haar verhaal niet echt ter zake doen) achterwege had gelaten. Dat neemt niet weg dat Elise en de nieuwe partizanen een prachtig getekend boek is over een interessante periode in de recente geschiedenis waar nog maar weinig stripverhalen over zijn gemaakt.
http://johpols.blogspot.com/2023/02/stripverhalen-chansons-en.html
Dominique Grange zegt dat ze geen autobiografie heeft geschreven, maar dat haar verhaal zeker ook geen fictie is. Het verhaal begint bij de oorlog om de onafhankelijkheid van Algerije, en de behandeling van de Algerijnse arbeiders in Frankrijk en het onverbloemde racisme dat daar bij hoorde. He is voor ons, Nederlanders, misschien een onbekend stukje geschiedenis, maar daarom wellicht des te schokkender om te zien hoe bruut de Franse politie geweld gebruikte tegen de Algerijnen.
En dat ging later al net zo fel en hard door – protestbewegingen van linkse groeperingen werden met zeer harde hand uit elkaar geslagen, met regelmatig zelfs doden en zwaargewonden aan de kant van de protesterende studenten, terwijl de rechtse groepen juist beschermd werden, en de kopstukken daarvan later regeringsposten bezetten.
We volgen Elise in haar gepassioneerde actieleven, waarin ook plaats is voor het organiseren van korte strandvakanties voor arbeiderskinderen (de bus werd door een politiewagen van Parijs tot de kust gevolgd) en we zien haar ook voor een paar weken in de gevangenis belanden omdat ze een politieagent zou hebben “mishandeld”.
Als je iets wil begrijpen van de onrust die er nu nog steeds is in de buitenwijken van Parijs, en van de gele hesjes-protesten moet je dit boek beslist lezen, want dan kun je vooral blij zijn dat je in Nederland woont, waarin alles toch relatief veel gemoedelijker en aanzienlijk minder gewelddadig verliep dan in Frankrijk.
Een indrukwekkend boek, niet alleen door het sterke verhaal van Grange, maar ook door de sublieme, perfect op het onderwerp toegesneden tekenstijl van Tardi.
https://www.moorsmagazine.com/cartoons/strips/elise-en-de-nieuwe-partizanen/
https://www.stripschap.nl/pages/topics/elise-en-de-nieuwe-partizanen.php
https://www.instagram.com/deboekenman/
https://9ekunst.nl/2022/11/06/kort-van-stof-september-2022-2/
Elise komt dan in beeld. Ze trekt in 1958 naar Parijs om te studeren, maar vooral om geëngageerd deel te nemen aan acties voor sociale gelijkheid. Het verhaal maakt dan een sprong naar 1972. Ze is lid van een rebellerende linkse groepering, Gauche Prolétarienne, waar ze haar strijdmakker Simon heeft leren kennen. Bij het klaarmaken van molotovcocktails vindt er een ontploffing plaats op hun appartement en raakt Elise zwaar verbrand. Ze vluchten weg en duiken onder bij een bevriend koppel. Tijdens haar genezingsproces overpeinst Elise de acties van de voorbije jaren 1960, hoe ze protestsongs schreef en demonstraties muzikaal begeleidde met haar gitaar. Hoe ze bij een betoging in 1971 opgepakt werd door de politie en veroordeeld tot zes weken gevangenisstraf voor geweldpleging, mishandeling en belediging van agenten. Ironie ten top. In november 1973 houdt de groepering Gauche Prolétarienne op te bestaan. En hoewel Elise vindt dat de strijd voor het volk en voor gelijke rechten eigenlijk moet doorgaan, is er geen financiële ondersteuning meer van de groepering en moet er naar een inkomen gezocht worden. Ze vindt een job als verkoopster in een kledingwinkel en in 1977 kan ze aan de slag op de redactie van een nieuw stripweekblad, BD l’ Hebdo de la B.D. Ze zal er kennismaken met een tekenaar...
Het album brengt de woelige levensloop in beeld van een enorm sociaal geëngageerde vrouw, Elise, verstandig en muzikaal begaafd. Ze zet zich sinds haar achttiende verjaardag in 1958 actief in en sluit zich aan bij organisaties die strijden voor de integratie van buitenlandse immigranten en tegen onmenselijke werkdruk op arbeiders. Het zijn op dat ogenblik zeer onrustige tijden in Frankrijk, maar ook in andere landen gebeuren er in 1968 schokkende dingen, zoals de Sovjet-tanks tegen de Praagse Lente. Het verhaal van Elise geeft een opvallend beeld van de sociale strijd in Frankrijk tussen 1958 en 1975 en het verwijst terzelfdertijd naar belangrijke geschiedkundige gebeurtenissen, zoals de onafhankelijkheid van Algerije op 5 juli 1962. Het lijkt op het lijf geschreven te zijn van scenariste Dominique Grange, die net als Elise liedjes op plaat heeft gezet. Het lijflied van de actiegroep Gauche Prolétarienne, Les Nouveaux Partizans (1970), bijvoorbeeld is van haar hand. In het nawoord benadrukt ze evenwel dat het album niet autobiografisch is, maar evenmin fictie. Er komen ongetwijfeld heel wat elementen uit haar leven in voor. De kennismaking van Elise met een striptekenaar is al een verwijzing van Granges ontmoeting met haar latere echtgenoot Jacques Tardi, die oorspronkelijk tekende voor BD l’ Hebdo de la B.D. Zijn politiestrip Griffu sierde toen de cover.
Een door Tardi getekend album is altijd om van te smullen, dit is niet anders. Met enkele lijnen, een zogenaamd klare lijn, zet hij karakteristieke en herkenbare figuren neer, zowel hun gezicht als postuur, kleding en omgeving. Je wordt meegesleept door de ganse setting. Een verwijzing naar zijn bekende werken, zoals Isabelle Avondrood, De Stem van het Volk, Nestor Burma en andere, zou ons te ver leiden.
Elise en de Nieuwe Partizanen is een bijzonder sterk album, verzorgd uitgegeven, met heel wat nuttige verklarende voetnoten over een periode die vooral de lezer in Frankrijk zal herkennen. Voor een vlottere leesbaarheid zou een meer aaneensluitende chronologie makkelijker zijn geweest. Het album onthouden we voor ons eindejaarslijstje.
JAN GOFFIN
Je beoordeling toevoegen
Beoordeel Elise en de Nieuwe Partizanen (+stofomslag)