Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
Account aanmakenScenario | Thierry Dubois |
Tekeningen | Jérome Phalippou |
Inkleuring | Patrick Larme |
Formaat A | 23 x 31 cm |
Pagina's | 48 |
ISBN Hardcover | 9789463066600 |
Mei 1940. Te midden van de stroom vluchtelingen probeert een kolonne vrachtwagens het front te bereiken, maar de Duitse doorbraak blijkt onstuitbaar. De hele troep wordt gevangengenomen. De 25-jarige soldaat Georges Colin is niet van plan weg te rotten in een kamp: hij ontsnapt bij de eerste gelegenheid en keert terug naar huis. Intussen wordt de wapenstilstand getekend, die het begin van de bezetting inluidt. De kleine transportfirma van zijn familie ligt op apegapen, en de zaak weer opstarten vergt heel wat moed. Maar iemand die met een vrachtwagen regelmatig de demarcatielijn overrijdt kan natuurlijk interessant zijn voor heel wat mensen...
Merlu is een driedelig Tweede Wereldoorlog-avontuur getekend door Jérome Phalippou (14-18, De avonturen van Betsy) en geschreven door Thierry Dubois (Jacques Gipar).
Een kolonne vrachtwagens van het Franse leger moet het front bereiken. Ze trekken naar Gien bij de Loire, want hun collega’s hebben bevoorrading nodig. Door de chaos in het land lopen ze vertraging op, vooral door de duizenden vluchtelingen op straat. Snel wordt de hele groep gevangengenomen, maar de vijfentwintigjarige soldaat Georges Colin kan ontsnappen en terugkeren naar huis.
Op pad in een Berliet
Eenmaal thuis, rijdt hij voor zijn familiebedrijf rond met een Berliet, een type vrachtwagen. Hij moet over de demarcatielijn (die de grens markeerde tussen bezet Frankrijk en de ‘vrije zone’) om goederen te vervoeren, en dat blijkt interessant voor meerdere partijen. Mensen proberen, zoals transmigranten anno 2020, via de vrachtwagen de grens over te steken. Al snel wordt die dan ook voorzien van een geheime laadruimte om die missie te doen slagen. Ook in oorlogstijd moet de familiezaak blijven draaien.
Triggerend debuut
Scenarist Thierry Dubois is een echte liefhebber van Franse voertuiggeschiedenis. Dat bewijst hij onder andere met zijn vorige reeksen ‘Jacques Gipar’, waar hij de tekenaar was en de auto de rode draad vormde doorheen de reeks. Nu laat hij het tekenwerk over aan Jérome Phalippou, die we dan weer kennen van ‘De avonturen van Betsy’. Hij hanteert een semi-realistische tekenstijl met veel aandacht voor mimiek en expressie. De aantrekkelijke inkleuring zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat de strip wat luchtiger overkomt dan we gewoon zijn voor verhalen die zich afspelen in oorlogstijd.
Verhaalgewijs komen we nog niet veel te weten in het debuutalbum van ‘Merlu’ en blijven we wat op onze honger zitten. Maar Dubois weet ons te triggeren voor het vervolg met enkele cliffhangers. De cameo’s van onder andere Robbedoes en Kwabbernoot, Graaf Rommelgem en Steven Sterk zijn ook mooi meegenomen. Tel daarbij het overtuigende grafische werk en we worden benieuwd naar wat deel twee in petto heeft.
https://www.cuttingedge.be/boeken-strips/strips/5462/debuutalbum-van-merlu-is-een-hoopvolle-start/
De tekst bij deze afbeelding klopt trouwens niet: '17 juni 1944'. Dat moet vier jaar eerder geweest zijn. Vreemd genoeg staat er op het achterplat van het album 'Mei 1940'. Wat meer nauwkeurigheid was hier op zijn plaats geweest. Volgens de tekst in het album komt de vluchtelingenstroom pas op gang na 14 juni.
<br />
In de stroom vluchtelingen gaan ook soldaten mee, die aanvankelijk de andere kant op gingen, richting Parijs, maar omkeerden toen bleek dat ze in de hoofdstad niets meer te zoeken hadden. De meesten zullen gearresteerd worden en als krijgsgevangenen nog jaren vastzitten. Twee van hen wachten daar niet op en ontsnappen. Een van hen is de hoofdpersoon van de serie, Georges Colin.
Transportbedrijf
Georges gaat terug naar huis, waar zijn stiefmoeder Emma het restant van het wagenpark van het transportbedrijf beheert. Georges gaat meteen aan de slag, nadat er een vrachtwagen weer rijklaar is gemaakt.
Frankrijk is slechts gedeeltelijk bezet. Het zuiden heeft nog een Franse regering, het zogeheten Vichyregime. De grens van dat gebied en het bezette gebied wordt de demarcatielijn genoemd. Met een Ausweis kan Georges die demarcatielijn over. Dat maakt hem aantrekkelijk voor mensen die spullen, informatie of zelfs mensen de grens over willen hebben.
Georges werkt daaraan mee, maar hij voelt zich daarbij ook onder druk gezet. Het scheelt dat er ook een aardig meisje is dat hij met sommige van zijn activiteiten plezier doet. De vraag is of het goed kan blijven gaan.
Vader
De titel Merlu heeft te maken met de schuilnaam die hij aanneemt, maar ook met zijn vader, die niet meer leeft. Welke rol hij gespeeld heeft, wordt wellicht duidelijker in de volgende delen.
Het verhaal zit goed in elkaar: je leeft mee met Georges en merkt hoe het net zich rond hem samentrekt. De schrijver van het scenario, Thierry Dubois voert de spanning mooi op. De tekeningen zijn van Jérome Phalippou die we kennen van De avonturen van Betsy.
Zijn tekeningen stralen een zekere goedmoedigheid uit, die het verhaal een beetje licht houdt. Toch laat hij ook de ellende wel zien. In de tekeningen heeft hij grapjes verwerkt. Zo zien we verschillende stripfiguren tussen die wachten bij de grens. De graaf van Rommelgem, Steven Sterk, Guus Slim en zijn kompanen. Dat is misschien wel een eerbetoon. In ieder geval is het leuk.
De covertekening maakt meteen duidelijk dat het gaat om Georges, de vrachtwagen en de doorlog, maar deze afbeelding speelt hij eigenlijk geen rol in dit eerste deel. Georges rijdt langs die geïmproviseerde begraafplaatsje. Dat er iemand begraven is die hij kent, is dan nog niet duidelijk.
De tekeningen zijn, net als het verhaal, toegankelijk en nemen de lezer gemakkelijk mee. Het verhaal is boeiend, met boeiende nevenintriges (de beginnende romance en een personage waarvan de hoofdpersoon waarschijnlijk nog problemen mee krijgt) en laat je het leven zien van gewone mensen, die aan de kost proberen te komen en daarbij mee moeten gaan met de omstandigheden, zonder dat ze meteen de gevolgen kunnen overzien.
Het slot van dit eerste deel is zonder meer een cliffhanger. Na het dichtslaan van deel 1, wil iedereen deel 2 twee lezen, maar dat is er nog niet.
https://teunisbunt.blogspot.com/2020/12/merlu-1-de-weg-van-de-nederlaag-dubois.html
Een kolonne vrachtwagens van het Franse leger moet het front bereiken. Ze trekken naar Gien bij de Loire, want hun collega’s hebben bevoorrading nodig. Door de chaos in het land lopen ze vertraging op, vooral door de duizenden vluchtelingen op straat. Snel wordt de hele groep gevangengenomen, maar de vijfentwintigjarige soldaat Georges Colin kan ontsnappen en terugkeren naar huis.
Eenmaal thuis, rijdt hij voor zijn familiebedrijf rond met een Berliet, een type vrachtwagen. Hij moet over de demarcatielijn (die de grens markeerde tussen bezet Frankrijk en de ‘vrije zone’) om goederen te vervoeren, en dat blijkt interessant voor meerdere partijen. Mensen proberen, zoals transmigranten anno 2020, via de vrachtwagen de grens over te steken. Al snel wordt die dan ook voorzien van een geheime laadruimte om die missie te doen slagen. Ook in oorlogstijd moet de familiezaak blijven draaien.
Scenarist Thierry Dubois is een echte liefhebber van Franse voertuiggeschiedenis. Dat bewijst hij onder andere met zijn vorige reeksen ‘Jacques Gipar’, waar hij de tekenaar was en de auto de rode draad vormde doorheen de reeks. Nu laat hij het tekenwerk over aan Jérome Phalippou, die we dan weer kennen van ‘De avonturen van Betsy’. Hij hanteert een semi-realistische tekenstijl met veel aandacht voor mimiek en expressie. De aantrekkelijke inkleuring zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat de strip wat luchtiger overkomt dan we gewoon zijn voor verhalen die zich afspelen in oorlogstijd.
Verhaalgewijs komen we nog niet veel te weten in het debuutalbum van ‘Merlu’ en blijven we wat op onze honger zitten. Maar Dubois weet ons te triggeren voor het vervolg met enkele cliffhangers. De cameo’s van onder andere Robbedoes en Kwabbernoot, Graaf Rommelgem en Steven Sterk zijn ook mooi meegenomen. Tel daarbij het overtuigende grafische werk en we worden benieuwd naar wat deel twee in petto heeft.
- Rex Ensent
https://www.cuttingedge.be/boeken-strips/strips/5462/debuutalbum-van-merlu-is-een-hoopvolle-start/
Daarvoor moet hij regelmatig over de demarcatielijn, waar hij een speciale Ausweis voor heeft bemachtigd. Hij wordt door een oude vriend van zijn vader, die een garage dicht bij die demarcatielijn heeft, gevraagd om een tas met post mee te nemen, goed verstopt zijn wagen, en daar begint het eigenlijke verhaal van een jonge man die langzaam maar zeker het verzet wordt binnengeloodst.
Op een bepaald moment smokkelt hij niet alleen maar post, maar ook mensen over de grens, en het wordt zo steeds gevaarlijker voor hem en de mensen om hem heen.
De weg van de nederlaag is het eerste deel van een bijzondere, genuanceerde oorlogsstrip, getekend door Jérome Phalippou, die we tot nu toe kenden van de voortreffelijke, maar toch iets oppervlakkiger Avonturen van Betsy. Zwart en wit bestaan niet, ook hier niet, wat het verhaal van Merlu des te intrigerender en levensechter maakt. De cliffhanger van dit eerste deel is overigens redelijk dramatisch, dus ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
Oh, en Merlu is de verzetsstrijdersschuilnaam die Georges Colin aanneemt als hij besloten heeft dat hij zich serieus met het verzet gaat bezig houden.
https://www.moorsmagazine.com/cartoons/strips/merlu-1-de-weg-van-de-nederlaag/
Je beoordeling toevoegen
Beoordeel Merlu 01: De weg van de nederlaag